Dacă nu înțelegeți pe deplin ce indicatori KPI pot fi folosiți pentru a măsura și evalua munca unei agenții SEO sau a unui contractant privat (independent), atunci acest articol este pentru dvs. Vă vom povesti despre cele mai frecvente “greble” pe care riscați să călcați, despre așteptări și realitate, vom vorbi despre cele mai importante valori de TOP-5 și vom arăta, de asemenea, un exemplu de anexă la un contract pentru Promovarea SEO.
Cel mai probabil acest articol va fi citit de către proprietari de afaceri, directori de companie, manageri de vânzări, sau specialiști în digital marketing. În baza experiențelor și statisticilor noastre dobândite în decurs de 15 ani, aceștia pot fi împărțiți în două categorii:
KPI (Key Performance Indicators) este un indicator de performanță care poate fi măsurat și exprimat într-un format numeric. Ajută la evaluarea succesului muncii într-o direcție sau alta.
Indicatorii KPI ar trebui să fie determinați înainte de încheierea contractului. Merge vorba aici despre obiective, care până la urmă ar trebui să reprezinte indicatori realizabili, care vor fixați în contractul dintre client și compania SEO.
4 beneficii principale ale utilizării KPI-urilor în promovarea SEO:
Din păcate, multe companii SEO își stabilesc drept obiectiv principal semnarea cât mai rapidă a unui contract și obținerea unui avans. Tot în acest context departamentul de vânzări descrie o creștere uluitoare și „garantează” că veți ajunge în TOP-ul nișei, poziționându-vă sus chiar și pentru cele mai profitabile interogări ai clienților.
Deci, contractul este semnat, avansul este plătit (în unele cazuri chiar cu câteva luni înainte). S-ar părea că „totul funcționează”, însă nu există vreun rezultat vizibil nici după câteva luni, în timp ce compania SEO susține că promovarea SEO este o “investiție pe termen lung”.
Clientul, la rândul său, după ce a investit bani, vrea să vadă „rezultatul” vândut cu atât entuziasm în stadiul vânzării. În acest moment, clientul deschide contractul semnat, unde găsește informații că firma va fi angajată în promovarea SEO conform cuvintelor cheie principale, doar că nu există garanții pentru promovarea SEO, precum nu există și metrici de performanță. Acesta este un exemplu relevant a unui contact de momeală.
Mai sus, am descris o situație foarte răspândită pe piața noastră, când, la încheierea unui contract, clientul are încredere în vânzător, citește un contract standard și crede că agenția SEO, printr-un ritual mistic, va aduce site-ul în TOP. În realitate, însă, astfel de povești se termină cu dezamăgirea clienților.
Cum să eviți astfel de greșeli?
Creșterea organică a traficului este cel mai important indicator de performanță pentru orice site web. Acest indicator KPI, de fapt, reflectă rezultatul companiei SEO. Înainte de promovarea site-ului se întocmește o strategie de promovare SEO, în care compania face o prognoza de creștere a traficului organic.
Creșterea traficului organic poate fi verificată folosind Google Analytics, precum și în Google Search Console/Performanță.
Citiți mai multe despre lucrările de pregătire a site-ului în articolul – Etapele promovării SEO. De exemplu, în compania noastră, în primele luni de lucru, specialiștii lucrează mult peste orele agreate, în medie de x2-x3 ori mai mult, iar în lunile următoare distribuim fără probleme acest overtime și lucrăm într-un mod normal. O astfel de redistribuire a resurselor interne nu afectează în niciun fel costul promovării, dar ajută semnificativ la obținerea de rezultate chiar în primele luni.
CR (Сonversion Rate) – atingerea unui anumit obiectiv de către vizitatorii site-ului. Pentru diferite tipuri de site-uri, obiectivele pot fi diferite, de exemplu:
Calculul se efectuează după formula:
CR = A/B*100% unde:
Exemplu:
Acest KPI poate fi urmărit pentru anumite cuvinte cheie promovate, care sunt cele mai relevante pentru afacerea dvs.
Dacă vi se garantează 100% TOP pentru interogările cheie dorite, refuzați să lucrați cu această agenție. Nicio companie SEO nu poate garanta un hit 100% în TOP, iar cele care garantează sunt incompetenți în majoritatea cazurilor.
Caz din viață.
La noi s-a adresat un client străin care a venit în Moldova să caute o companie de outsourcing SEO, care s-ar ocupa de promovarea unui site de bilete de avion pe teritoriul SUA, cu un buget de 200.000 euro și cu solicitarea de hit TOP garantat pentru interogarea – airline tickets (bilete de avion). Bineînțeles, am refuzat și am justificat imposibilitatea nu doar de a oferi garanții, ci și de a atinge scopurile propuse, chiar și cu bugetul menționat. Clientul, plin de hotărâre, a continuat să cerceteze piața. Cum s-a terminat totul, nu știm, dar cu mare probabilitate s-a întâmplat povestea din primul paragraf cu „contractul momeală”.
Poziționarea este importantă și trebuie urmărită pentru a observa impacturile pozitive sau negative ale îmbunătățirilor aduse site-ului (linking, conținut etc.), care afectează un anumit cluster de interogări pentru o pagină.
Totul este relativ simplu aici. Există un nucleu semantic, care conține o listă de cuvinte cheie promovate. Dintre cuvintele cheie pe care le urmărim, urmărim în ce poziții (pagini) se află interogările:
Cuvinte cheie urmărite – 468
Este de remarcat faptul că pozițiile cuvintelor cheie sunt foarte dinamice și merită să evaluați rezultatele cel puțin în intervalul de 7 zile.
Caracteristica principală a SEO constă în faptul că, în timp, costul unui clic per vizitator se va reduce.
CPC (cost per click) – costul unui click.
Formula este folosită pentru a calcula:
Exemplu:
Calculul se efectuează după formula:
Costul unui clic dintr-o interogare organică va fi egal cu – 0,2 cenți
Cu o strategie SEO bine aleasă, indicatorul CPC ar trebui să scadă de la lună la lună, deoarece odată cu creșterea vizibilității site-ului în motoarele de căutare, o îmbunătățire a pozițiilor pentru interogările cheie relevante și acoperirea unei părți tot mai mari a semanticii de nișă, numărul vizitatorilor site-ului va crește inevitabil.
Timpul mediu petrecut de un utilizator pe un site web este o măsură relativ controversată. Puteți urmări timpul petrecut de vizitatori pe paginile noi create ale site-ului în timpul promovării. Dacă indicatorii sunt slabi, merită să revizuiți conținutul postat pe paginile noi, poate că nu dezvăluie suficient de bine problema sau nevoia utilizatorului. De asemenea, este probabil ca optimizarea paginii a fost într-atât de reușită, încât utilizatorii au finalizat acțiunea țintă foarte repede.
Rata de respingere este o măsură destul de specifică. O respingere reprezintă o sesiune de utilizator în timpul căreia acesta a vizualizat o singură pagină a site-ului și nu a efectuat alte solicitări către server. Această valoare nu este deloc importantă pentru paginile de destinație, blogurile informaționale, site-urile de știri, site-urile de găzduire video și site-uri similare în care nu ne așteptăm la o acțiune țintă sau este puțin probabil ca utilizatorul să navigheze pe site mai adânc. Această valoare poate fi luată în considerare pentru magazinele online, site-urile de servicii și altele, unde o rată de respingere ridicată poate indica o relevanță scăzută a paginii pentru interogarea de căutare a utilizatorului. Mult mai important este un indicator strâns legat pe care motoarele de căutare nu îl reflectă în analizele lor – o respingere cu revenirea la rezultatele căutării și o tranziție la un alt rezultat al căutării, ceea ce este un semnal de relevanță scăzută a resursei originale.
Aceste valori vor deveni învechite începând cu mai 2023, deoarece sunt eliminate din Google Analytics 4, migrarea spre care va fi obligatorie pentru toți utilizatorii Google Universal Analytics.